Les balances fiscals i l’escola catalana i la basca tapen la deriva de l’atur

El País denuncia que la policia ha apartat els regals de la Gürtel a la filla d’Aznar del cas i El Mundo es rebel·la contra la legalitat de l”escrache’.

[XAVIER CAMPRECIÓS / El Periódico / Barcelona] Les vuit portades de les primeres edicions dels diaris de Madrid i Barcelona obren avui amb sis temes diferents i ni tan sols tenen un fil conductor menor. Podria haver estat l’increment de l’atur en 113.097 persones al gener (són ja 4.814.435) i la caiguda de 184.031 afiliats a la Seguretat Social, que deixa la xifra de 3,2 milions de llocs de treball destruïts en sis anys i el retorn a un nombre de llocs de treball a Espanya del 2002. Però ni això. Només quatre diaris hi fan un espai a primera pàgina. La Razón i La Vanguardia destaquen que aquest és el millor gener per al mercat laboral des del 2007. El País titula que la destrucció d’ocupació toca fons en l’inici del 2014. I EL PERIÓDICO, que els aturats del gener rebaixen l’eufòria de l’Executiu. Els quatre diaris ressalten amb més o menys escepticisme en els editorials que el canvi de tendència sembla estar servit. Entre els que ni ho porten a portada ni editorialitzen hi ha El Mundo, que titula la informació interior així: “Creixement econòmic sense ocupació”, el mercat laboral no recull la millora del PIB. I Abc, on Fernando González Urbaneja acaba d’aquesta forma el seu “informe de danys”: “En resum, menys quantitat d’ocupació i a menys preu (…) A aquestes altures convindria pensar com guanyar competitivitat amb més feina i millors salaris. En cas contrari anem a una deflació a la japonesa”.

Gürtel, ERO i Nóos

Dos diaris obren amb noves de Gürtel. Ara ho fa amb l’informe policial: “Així pagava Gürtel“. El Mundo en destapa un altre: “Gürtel va pagar a dos directius d’AENA sent ministre Francisco Alvarez-Cascos“. I El País, que no ho dóna en primera, ofereix el més suculent: “La policia obvia els regals a la filla de Jose María Aznar [pel casament d’aquesta amb Alejandro Agag] i els exclou del seu informe. Els agents argumenten que ‘no estan relacionats amb la causa’. L’anàlisi de la UDEF tampoc relata els obsequis a la ministra Ana Mato. Diverses acusacions preguntaran al jutge el perquè del descart de dades”.

En el flanc dels ERO, El Mundo denuncia que la Junta d’Andalusia costeja per sistema el lloguer de les seus de PSOE i UGT on es realitzen els cursets de formació.

I en el front del ‘cas Nóos’ La Vanguardia i La Razón ofereixen imatges d’Iñaki Urdangarin i la infanta Cristina de Borbó a l’hotel de Barcelona on s’allotgen mentre la filla del Rei es prepara amb Miquel Roca per comparèixer dissabte davant el jutge José Castro a Mallorca.

L”escrache’, legal

Que l”escrache’ que es va portar a terme davant l’immoble on viu la vicepresidenta Soraya Sáenz de Santamaría del 5 d’abril del 2013 per membres de la plataforma antidesnonaments (PAH) hagi estat declarat una protesta legal i democràtica per l’Audiència Provincial de Madrid és portada per a El País i El Mundo. Ningú recorda que llavors Dolores de Cospedal i altra gent del PP criminalitzessin els manifestants dient-los nazis. Però si El País només informa de la resolució, El Mundo editorialitza en contra de la sentència, i manté que l”escrache’ és “intimidació i no un mecanisme de participació”.

Abc i La Razón no es pronuncien editorialment, però el titular informatiu del primer esgrogueeix a tota metxa: “Una jutge afí al PSOE veu ‘democràtic’ el setge a Santamaría”. La informació ressalta la circumstància que “la ponent de l’acte és Isabel Valldecabres, exassessora, entre altres, dels ministres socialistes Juan Alberto Belloch, Juan Fernando López Aguilar o Bibiana Aido i professora d’un màster a la Fundació Ideas”. La peça s’oblida d’explicar fins i tot que la sentència que dóna la victòria a la PAH d’Ada Colau davant la fiscalia i el demandant, el marit de la vicepresidenta, té l’aval d’un tribunal: els quatre magistrats de la secció 16 de l’Audiència de Madrid.

Escoles basques i catalanes

Aquests dos diaris, els més afins a Rajoy i al PP, coincideixen a denunciar que “familiars d’etarres alliçonaran als col·legis contra la repressió policial” a instàncies del Govern basc i el seu pla de pau i convivència 2013-2016, que inclou també víctimes d’ETA. La Razón obre portada amb això. I el que no explica allà, ho explica a dins, sota el títol de “Familiars d’etarres alliçonaran nens de l’ESO contra l’Estat”. ¿Qui són? Doncs els familiars de dos etarres afusellats pel regim franquista el 1975, Ángel Otaegui i Juan Paredes, i sis bascos més que no tenien relació amb ETA i van morir tirotejats en controls de la policia i la guàrdia civil.

L’editorial d’Abc (“Urkullu adoctrina en el conflicte als nens bascos”) clama contra el PNB i ni tan sols recorda que el Govern basc se centra en aquestes vuit persones i ha exclòs els torturats o víctimes d’abusos policials. El de La Razón es titula “l’escola manipulada” i barreja el pla de convivència basc amb el plet judicial espanyolista contra la immersió lingüística a l’escola catalana. El destacat ho diu tot: “Els nacionalismes utilitzen l’educació pública com a mitjà d’adoctrinament”. Tots els diaris de la dreta madrilenya, per cert, ressalten el nou “desacatament de Mas” a l’última sentència.

De les balances i Duran

Que Cristóbal Montoro afluixi i s’hagi avingut a publicar les balances fiscals obre La Vanguardia i EL PERIÓDICO. El País, ho mata per baix de pàgina, però el seu títol adverteix: Montoro publicarà les balances fiscals sense el criteri que prioritza la Generalitat”.

De la trobada i dinar de dues hores a la Moncloa de Sáenz de Santamaría i el líder d’UDC, Duran Lleida, El Mundo titula: “La vicepresidenta tempteja les vies d’escapament de Mas”. I La Razón remata amb aquest editorialet: “Rubalcaba i Susana Díaz pregonen, per interessos partidistes, que el Govern no vol dialogar amb la Generalitat. No és veritat. Sempre que es faci, com és obligat, dins del marc constitucional. Ahir mateix, Sáenz de Santamaría i Duran Lleida van dinar a la Moncloa i van analitzar de forma detallada el carreró sense sortida del desafiament separatista. Hi ha diàleg i la millor de les voluntats per part del Govern, sense necessitat d’extraviar-se per «terceres vies» ni d’abraçar invents oportunistes, com sosté el PSOE”.

De l’abat i Rahola

L’abat de Montserrat, Josep María Soler, s’emporta pena de portada a Abc i La Razón pel desmentiment del nunci del Vaticà a un hipotètic reconeixement d’un hipotètic Estat català per part del Papat.

I també s’emporta pena de portada Pilar Rahola. El Mundo denuncia que l’exdiputada i periodista “va falsejar el seu currículum dient que era doctora en Filologia Hispànica i també en Filologia Catalana”. Això posava en les versions castellana, anglesa i francesa de la seva web, encara que en la versió catalana parlava només de llicenciatures. Rahola, segons el diari, resta importància a aquestes presentacions digitals, en llibres o en actes públics i al·lega que va corregir l’error l’estiu passat. “No hi vaig donar importància”, diu. Però Marcus Pucnik, l’autor de la crònica, no deixa de recordar-li a Rahola el que ella mateix va dir quan es va saber que el currículum oficial de Joana Ortega presentava falsament la vicepresidenta com a llicenciada en Psicologia: “La tendència natural” era no creure que fos “un error de traducció”, va dir Rahola, per rematar: “Més que una mentida és un acte de vanitat”.

Titulars de portada

07

El País: “El PP andalús frena el canvi de líder que anima Cospedal”; “Nadella marca el final de l’era Gates a Microsoft”; “El jutge cita Blesa com a imputat en el cas de les preferents”; “L’Audiència de Madrid avala la protesta davant la casa de la vicepresidenta”; “La destrucció d’ocupació toca fons en l’inici del 2014”; “Síria incompleix el termini per al desarmament fixat per Occident”.

06

El Mundo: “Gürtel va pagar a dos directius d’Aena sent ministre Cascos”; “Gallego dibuixa Soraya. “Res millor que et posin en el teu lloc”, va dir ahir la vicepresidenta”; “L’Audiència declara legal l”escrache’ a la vicepresidenta”; “Els fills de mares de lloguer no podran registrar-se a Espanya”; “Rahola va falsejar el seu currículum dient que era doctora en Filologia”.

08

Abc: “Els particulars recuperen la seva vivenda davant els fons voltor”; “El Vaticà desmenteix l’abat de Montserrat sobre Catalunya”; “Nou desacatament de Mas a una sentència lingüística”.

02

La Razón: “Familiars d’etarres alliçonaran en els col·legis contra la ‘repressió policial”; “La Policia prepara un dispositiu especial per si la Infanta decideix anar caminant al jutjat”; “El Vaticà no reconeixeria un eventual estat català”; “Santamaría escenifica el diàleg amb Catalunya i es reuneix dues hores a Moncloa amb Duran”; “Montoro farà públiques les balances fiscals juntament amb els nous comptes territorialitzats”; “L’atur registrat augmenta en 113.097 persones, la menor pujada en un mes de gener des de 2007”; “Blesa haurà de declarar com a imputat a l’Audiència per la venda de preferents”.

03

El Punt Avui: “En tots els fronts”; “El PSC es desagna al territori”; “Montoro rectifica i publicarà les balances fiscals”; “Treballadors de TV-3 retenen la direcció de la Corporació”; “Blesa, imputat per les preferents i el jutge Silva, apartat temporalment”

01

Ara: “Informe de la policia. Així pagava Gürtel. Regals: Alts càrrecs del PP eren obsequiats amb viatges, cigars i vi. Camps: L’expresident valencià va passar quatre nits gratis en un luxós hotel. I així cobrava: La trama va rebre 25 milions de diner negre en contractes”; “La vida després del càncer”; “Microsoft posa fi a l’era Bill Gates”.

04

La Vanguardia: “Hisenda rectifica i publicarà les balances fiscals”; “La Infanta prepara la seva declaració. Cristina afronta amb el seu marit i els advocats la seva compareixença davant el jutge”; “Les botigues històriques desperten la curiositat”; “L’atur registra el millor gener des de 2007”.

05

EL PERIÓDICO: “Montoro afluixa. Hisenda publicarà les balances fiscals per la pressió de les autonomies, incloses les del PP”; “Catalunya també vetarà els animals al circ”; “Els 113.000 aturats del gener rebaixen l’eufòria de l’Executiu”; “Vídeo i intimitat. L’actriu Julie Gayet, amant del president francès, François Hollande, ha presentat una denúncia contra la revista que va publicar l’idil·li i ha protagonitzat un clip musical”; “Dolorós desnonament a Ciutat Meridiana”.