Menú Cerrar

Entrevistem a Joan Ribas, President executiu de l’Associació Amics de la Música


Entrevistem a Joan Ribas, President executiu de l’Associació Amics de la Música de Santa Magdalena, qui ens parla dels orígens de l’entitat, del proper festival que preparen, i dels reptes de futur.

20120209-164049.jpg

Amics de la Música de Santa Magdalena
16è Festival de Música Clàssica i Tradicional, 2012
Església de Santa Magdalena, març a juliol del 2012
Divendres, 9 del vespre

23 de març​​Conjunt XXI i Jordi Humet, piano
​​​T. Peire Serrate: Obra d’estrena
R. Wagner: Idili de Sigfried
L. van Beethoven: Concert per piano i orquestra n. 5, Emperador

13 d’abril​​Poema Barroc: quartet i soprano
​​​Sonates de A. Corelli, J. S. Bach i J. Pla.
​​​Àries de G. F. Haendel i D. Scarlatti​​​​

4 de maig​​Recital líric: Dida Castro, mezzo-soprano, i R. Estrada, piano
​​​Àries d’òpera i sarsuela

25 de maig​​Cor de la Universitat Ramon Llull
​​​Director: Esteve Nabona​​​​​​
​​​Coral i orgue, programa a determinar

15 de juny​​Quartet Gerhard
​​​Quartets de J. Haydn, L. van Beethoven i F. Mendelssohn ​​​
6 de juliol​​Cobla Principal del Llobregat
​​​Música per a cobla​​​​​​

Presentació

El proper 23 de març, divendres, començarà el 16è Festival de Música Clàssica i Tradicional. Com ja és habitual serà a l’Església de Santa Magdalena, sempre en divendres i a les 9 del vespre. Aquest any oferim 6 concerts amb tota una varietat de música instrumental, coral i vocal.

D’entrada hi tindrem una vetllada excepcional amb el concert n. 5 per a piano i orquestra de Ludwig van Beethoven. L’ha preparat el pianista Jordi Humet, resident a la nostra ciutat, juntament amb l’orquestra de cambra Conjunt XXI!. Tot un repte, que en Jordi ja va afrontar a Leipzig (Alemanya) i ara ens l’ofereix a nosaltres.

Els dies 13 d’abril i 15 de juny presentem dos quartets amb dos programes de dues èpoques ben importants en la història musical. El primer, amb Poema Barroc (quartet i soprano) ens portarà cap el barroc de Johann Sebastian Bach i altres autors, tot afegint-hi una part amb soprano i diverses àries. El segon, amb el Quartet Gerhard, ens traslladarà a l’època romàntica amb música de Joseph Haydn, Ludwig van Beethoven i Felix Mendelssohn.

El mes de maig el dediquem a música coral i vocal. El dia 4 serà per àries d’òpera i sarsuela amb la mezzo-soprano Dida Castro, que ens cantarà una selecció de conegudes obres, per exemple, de l’òpera Carmen de Georges Bizet. El dia 25 rebrem el cor de la Universitat Ramon Llull, addicte al nostre festival des del començament (abans Cambra 16), amb un programa per a cor i orgue que estem acabant de preparar.

I finalment gaudirem del tradicional concert de cobla a la plaça Pare Miquel, el dia 6 de juliol. Aquest any ens acompanyarà la cobla La Principal del Llobregat.

Primer concert, 23 de març

Conjunt XXI! i Jordi Humet, piano
T. Peire Serrate: Obra d’estrena
R. Wagner: Idili de Sigfried
L. van Beethoven: Concert per piano i orquestra n. 5, Emperador

Destaquem el concert per a piano i orquestra n. 5, Emperador, de Beethoven, una obra important en el catàleg del músic alemany. El va compondre entre 1809 i 1811. És un concert de la seva etapa intermèdia on ja s’obria pas cap al romanticisme. Va dedicar-lo a l’arxiduc Rudolf d’Habsburg-Lorena i es va estrenar el dia 28 de novembre de 1811 al Gewandhaus de Leipzig.
És un concert ben conegut i força popular. L’octubre de 2007 obtenia el número 1 de la llista dels 100 millors concerts clàssics de l’ABC (Australian Broadcasting Company’s) Classic FM. El títol d’Emperador no el va posar el propi Beethoven. Diu la llegenda que va ser un soldat francès que impressionat per l’espectacularitat de l’obra va cridar “és com l’Emperador” tot referint-se a Napoleó Bonapart.
Com és usual en el concert clàssic, té tres moviments:
1. Allegro
2. Allegro un poco mosso
3. Rondó: allegro ma non tropo
El primer moviment és força llarg, d’uns 20 minuts de durada. Comença amb tres acords plens de l’orquestra, cadascun seguit per una cadència que es repeteix d’una manera intermitent. Beethoven es mostra com el precursor d’un tipus de concert on l’instrument solista, en aquest cas el piano, s’enfronta a l’orquestra. El moviment segueix l’estructura de sonata amb tres temes.
El segon moviment, és tranquil i reflexiu, en contrast amb el primer.
El moviment final és en forma de rondó. D’entrada, el piano comença tocant el seu tema principal, seguit de l’orquestra. A continuació vénen escales de piano abans que l’orquestra li respongui. I la tercera part, molt més llarga, presenta tres claus diferents abans que el piano faci una cadència.

Conjunt XXI!

Conjunt XXI! és una entitat musical i cultural creada l’any 2006 amb l’objectiu de dinamitzar la vida musical del país, ja sigui a través de continguts propis de nova creació o de projectes comuns amb entitats i equipaments de gran prestigi. En aquest sentit ha dut a terme amb gran èxit projectes comuns amb La Fura dels Baus, L’Auditori de Barcelona, la Fundació Agbar i el Museu Nacional d’Art de Catalunya, i ha rebut el suport de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona.
Un dels eixos principals de la seva activitat és el seu Grup Instrumental
Els músics del Grup Instrumental del Conjunt XXI! són joves de gran talent amb una sòlida experiència tant per la seva participació en les principals orquestres joves nacionals i internacionals (JONC, JONDE, European Youth Orchestra, Gustav Mahler Jugendorchester…), en grups de cambra i en orquestres professionals (Orquestra Simfònica de Barcelona, London Philharmonic, Orchestra de París, etc). Formen part de la nova generació de músics que s’han format en les més prestigioses universitats de música d’Europa.

Durant l’any 2011 ha realitzat una gira de concerts per Catalunya amb la producció ‘La Quarta de Mahler’ que ha rebut el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. També ha realitzat actuacions a França (Festival ‘Les Cles du Classique), Itàlia (Mòdena) i als festivals de Santa Florentina (Canet de Mar) i Felip Pedrell de Tortosa.

Els músics d’aquesta producció són: Laura Gaya i Víctor Pérez, violí; Anna Arnal, viola; Daniel Claret, violoncel; Felipe Contreras, contrabaix; Sergi Gili, flauta; Enric Tudela, oboè; José María Martínez, clarinet; Adrià Sánchez, fagot; Oleguer Bertran, trompa; Iune Gasteasoro, trompeta; Andreu Gallén, piano; Marius McGuinness, direcció.

Jordi Humet

Fill de Terrassa, viu des de petit envoltat de música. Això fa que ben aviat comenci a tocar el piano. Músic polifacètic, sobretot format en la via clàssica, passa pel Conservatori de Terrassa, Esmuc (Barcelona), Musikeon (València) i la Hochschule für Theater und Musik F. Mendelssohn a Leipzig (Alemanya). Sempre ha estat en contacte amb diferents realitats musicals i branques d’aquest art tan extens. Treballa des de fa 10 anys com a docent amb actors en el Corso Internationale Prima del Teatro, Scuola Europea de l’Arte de l’Attore a San Miniato (Itàlia). Participa també en diferents produccions teatrals en variats rols (arranjador, director i pianista)

En el seu vessant més clàssic ha participat en nombrosos concursos nacionals i internacionals en els quals ha estat guardonat amb primers i segons premis. Ha tocat com a solista amb orquestres com la Gèrminans i la Sinfoniorchester HMT Leipzig. És impulsor del Projecte Beethoven in Orbit en què interpretà el 5è Concert per a piano (Emperador) de Beethoven a Leipzig amb gran èxit. I ja sigui en recital o en música de cambra ha tocat en sales d’arreu d’Espanya, Alemanya, Itàlia o França.

En l’última etapa acadèmica amb els estudis de Màster (Aufbaustudium, Konzertexam) a la Hochschule für Theater und Musik és distingit amb Menció Honorífica per unanimitat.

Els guies fonamentals en tot aquest camí han estat sens dubte els professors Pierre Reach, Luca Chiantore i Markus Tomas que amb les seves diferents perspectives han enriquit la personalitat artística de Jordi Humet. També l’han acompanyat una llarga llista de classes magistrals amb professors de gran renom internacional.

És ara, doncs, quan es comença a materialitzar en forma de projectes oberts i poc convencionals, la trajectòria eclèctica d’aquest músic.